Rapporter

Hernwall, Patrik, Hullgren, Maria & Söderberg, Inga-Lill. (2017) Barn och digital ekonomi. Hur lär barn om pengar och ekonomi i ett digitalt sammanhang? Stockholm: Centrum för bank och finans (CEFIN)/KTH.

Hernwall, Patrik, Hullgren, Maria & Söderberg, Inga-Lill. (2018) Barns utvecklade förståelse av ekonomi – och utvecklingen av ett lärarstöd. Stockholm: Skolan för arkitektur och samhällsbyggnad/KTH.

Hernwall, Patrik & Söderberg, Inga-Lill. (2018) Utvecklingen av ett lärarstöd – en prototyp för undervisning i privatekonomi (hem- och konsumentkunskap). Stockholm: Skolan för arkitektur och samhällsbyggnad/KTH.

Rapporter från följdprojekt

Hernwall, Patrik & Söderberg, Inga-Lill. (2021) Barns förståelse av begreppet ”pengar”. En jämförelse mellan 8-9-åringar i Sverige och i Österrike. Stockholm: Skolan för arkitektur och samhällsbyggnad/KTH.
Uppföljningsprojekt, finansierat av Finansinspektionen.

Publikationer

Hernwall, Patrik & Söderberg, Inga-Lill (2019) ”Elevers förståelse av grundläggande privatekonomiska principer – implikationer för undervisning i HKK”, Forskning om undervisning och lärande, vol 7, nr 2, ss111-136.

Hernwall, Patrik, & Söderberg, Inga-Lill (2020). ”Teaching about Personal Finance in HCS: Suggestions from a Design-Based Research Approach”, Designs for Learning, 12(1), pp 29-44.

Studentuppsatser

Alestedt Finta, Valdemar & Westling, Rebecca (2017) Privatekonomi i högstadiet: En designstudie med elever och lärare. Kandidatuppsats. Institutionen för data- och systemvetenskap, Stockholms universitet.

Injighulyan, Gajane & Yari, Tara (2018) Barn och digital ekonomi. En kvalitativ studie om förståelsen för ekonomi hos barn i årskurs 5. Kandidatuppsats. Institutionen för data- och systemvetenskap, Stockholms universitet.

Ervasti, Jonna & Nyström, Sanni (2019) A prototype of a teaching support within personal finance. Kandidatuppsats. Institutionen för data- och systemvetenskap, Stockholms universitet.

Leden, Julia (2019) ”Hem- och konsumentkunskap är inte bara matlagning” –
En fenomenografisk studie av lärares uppfattningar av att ta fram lektionsupplägg inom privatekonomi. Examensarbete. Ämneslärarprogrammet med inriktning mot åk 7-9 i Hem- och konsumentkunskap. Göteborgs universitet.

Söderberg, Alexandra (2019) ”Tid, vad har det med pengar att göra?” En kvalitativ studie om elevers uppfattningar om undervisning i privatekonomi i skolämnet Hem-och konsumentkunskap. Examensarbete. Ämneslärarprogrammet med inriktning mot åk 7-9 i Hem- och konsumentkunskap. Göteborgs universitet.

Araya, Natnael & Polat, Cebrail (2020) Barn och digital ekonomi. En kartläggning av Stockholmsbaserade högstadieelevers förståelse för det privatekonomiska fenomenet skuld i digitala sammanhang. Kandidatuppsats. Institutionen för data- och systemvetenskap, Stockholms universitet.

Golalic, Albin & Tengvall, Fanny (2020) Barn och digital ekonomi. En enkätstudie om högstadieelever och vardagsekonomi. Kandidatuppsats. Institutionen för data- och systemvetenskap, Stockholms universitet.